

Direct leidinggevende:
Hoe krijg je ze zover?
De kern van een organisatieveranderingen is een gedragsverandering. In de praktijk zien wij dat veel managers het lastig vinden om gedrag te veranderen. Wij delen kennis en kunde over gedragsverandering. Dit voorbeeld laat zien hoe een kleine verandering een grote impact op de resultaten heeft.
- de direct leidinggevende
- stelt de juiste vraag
- versterkt de motivatie
- bevestigt het gewenste gedrag
- consistent gewenst gedrag
- minder herhaalfalen en lagere kosten
Bij het repareren van machines ontstonden fouten, waardoor deze machines opnieuw faalden. Om de kwaliteit van de reparaties te verbeteren, was het belangrijk dat alle monteurs een meetrapport invulden. De teamleiders vonden het heel lastig om dit voor elkaar te krijgen. Er ontstond een vervelende sfeer.
De teamleiders vroegen aan hun medewerkers: “Waarom heb je het meetrapport niet ingevuld?” Hiervoor was niet altijd een duidelijke reden. Om toch wat te zeggen kwamen medewerkers met uitvluchten. Deze gesprekken waren voor medewerkers en teamleiders ongemakkelijk. En wat ongemakkelijk is, doe je liever niet.
De gedragsverandering van de medewerkers begon in deze situatie bij de teamleiders. Met hen stelde wij vast wat in deze situatie zou kunnen werken. Allereerst aandacht geven aan alles wat goed ging. In veel gevallen werd een goed meetrapport gemaakt. Wanneer een meetrapport ontbrak, stelde de teamleider deze drie vragen:
- Ga je nog steeds akkoord met de afspraak die we hebben om altijd een meetrapport in te vullen?
- Dat is nu niet gebeurd en wat kan ik de volgende keer van je verwachten?
- Wat zijn voor jou redenen om het meetrapport in te vullen?
Deze laatste vraag is gebaseerd op het instrument Motiverende Gespreksvoering. Door deze vraag te stellen groeit de motivatie van de medewerker. Zo’n toevoeging is een klein verschil. Maar kleine verschillen kunnen een grote impact hebben op het resultaat.